الفن والفنانين

تعرف على عقاب عمر كمال بسبب تمور وحليب


محتوى المقال

قال هاني شاكر نقيب المحترفين الموسيقيين إن تصرفات فنان المهرجان عمر كمال في حادثة “تمور وحليب” أغضبت الجميع ، مؤكدا أن اهتمامهم بمنع الكلام الظاهر ليس فقط بسبب مصر. لكن أبناء الأمة العربية كلها أضاف: «طب لما أنت عارف إنك بتعمل غلط، بتعمله لية هنا في مصر، وكل بلد في الدنيا أرضها مقدسة.. أمال إحنا بنضحي بولادنا عشان أرض مصر لية لما هي مش طاهرة! وكل الأراضي العربية طاهرة بندافع عنها بدمنا».

وأضاف «شاكر» في مداخلة هاتفية مع برنامج «على مسئوليتي» المذاع على قناة صدى البلد الفضائية، ويقدمه الإعلامي أحمد موسى، اليوم الأربعاء: «إحنا بنستنهض الدولة كلها لمساعدة النقابة لتقنين أوضاع الموسيقى في مصر، وإنتاج الكثير من الأفلام والأغاني والمسرحيات التي تُظهر الانطباعات الجيدة وشهامة المصريين، وليس البلطجة والخمور.. وإحنا بجد تعبنا والله، ولكن موضوع الضبطية القضائية للنقابات الفنية سوف يساهم في ذلك بعد إقراره من البرلمان».

تعرف على عقاب عمر كمال بسبب تمور وحليب

التحقيق مع عمر كمال

وتابع نقيب المهن الموسيقية: «والله اللي بيحصل ما ينفعش، أنا بشوف بنات بتغني على التيك توك تودي في 60 داهية.. إحنا رايحين فين بأولادنا.. وبدل ما تنتقدونا ساعدونا.. ومتسمعوش الكلام ده يا ناس، وساعدونا نعيد للفن رونقه مرة أخرى»، معربًا عن اندهاشه من تصريحات عمر كمال، مضيفًا: «إحنا عايزين زي ما بتعامل السعودية تعامل مصر والجزائر وباقي الدول العربية.. وزي ما بتخاف على أولادك خاف على ولاد الناس كلها، وإحنا بلغناه إنه بكرة فيه تحقيق، ولو قالها هيكون فيه عقاب كبير.. ووقف عن العمل بس لما نشوف نتيجة التحقيق».

وأشار إلى أن أحد المحامين تقدم بدعوى لمحاكمة عمر كمال لأن ما حدث هو إهانة وطن وليس شخص.


أنت تستخدم إضافة Adblock

الرجاء تعطيل الاضافة حتى تتمكن من الاستمتاع بجميع محتوانا